Гъвкаво тяло със стегнати мускули, грациозна походка и изправен стоеж – разбира се, че искаме да постигнем всичко това с програмата пилатес. Но малцина знаят, че упражненията са идеални за премахване на напреженията във врата и раменете. Откривателят на метода Джоузеф Пилатес подчертава още в началото на 20 век: „Ако центърът е укрепен, в горната част на тялото настъпва освобождаване“. Под център той има предвид мускулатурата в централната част на тялото, „домът на силата“, който представлява мускулите на таза, корема и гърба, които са разположени в областта около пъпа. Казано по друг начин – в резултат на здрав център на тялото се получава добра, отпусната поза, от която има полза за врата и раменете. Модерните упражнения, специално за тези „горни етажи“ биха могли  да изгладят ежедневните прегрешения, като например носенето на огромни чанти само на една страна.

С какво пилатес помага на врата и раменете?
Като цяло всяко упражнение от пилатес мобилизира гръбначния стълб и подсилва мускулите в дълбочина, които държат гърба стабилен. Здравата средна част на тялото може да се справи с всички физически натоварвания. Честа причина за множеството напрежения във врата и раменете е закърнялата раменна мускулатура, която е предпоставка за засилено изкривяване на гръбначния стълб и не на последно място за хиперкифоза (извиване на гръбначния стълб). Със специални упражнения, които подсилват мускулите между и под лопатките, може да се избегнат такива проблеми и свързаните с тях напрежения. 

До каква степен се подобрява телесното съзнание?
Преди всичко малките начални упражнения стимулират опознаването на тялото – човек открива процесите на движение и мускулите, които преди са му били непознати. По този начин усещаме в ежедневието по-бързо дали раменете са превити или гърбът ни е изкривен, защото сме седели дълго време пред компютъра. Разбира се винаги попадаме в някоя грешна поза, но съзнателно го забелязваме и можем да се коригираме.

Помагат ли упражненията и чисто психически да се отървем от тежестта върху раменете?
Ако се концентрираме върху тялото си, можем да се освободим и да разпуснем. При това помага и дълбокото дишане, защото именно под стрес дишането ни е учестено и кратко, което е предпоставка за свиване на горните раменни мускули.