Слаби и стройни без изнервящо броене на калории – това обещава методът на Мотниняк. С много зеленчуци, риба и месо.

Без гладуване към мечтаната фигура при това въпреки малкото време и ежедневния стрес? Методът на Мишел Монтиняк не е диета в традиционния смисъл, а залага на дългосрочна промяна в храненето без досадно броене на калории.

Какво се крие зад това?
При методът на Монтиняк всичко се върти около нивата на инсулин и кръвна захар. След като приемем въглехидрати, панкреасът отделя хормона инсулин. Той се грижи за това захарта от кръвта да попадне в клетките, така че те да извлекат енергия от тях. Докато клетките се снабдяват с достатъчно захар, те не посягат към мазнините, които също носят енергия. Целта на методът на Монтиняк е инсулинът, а именно да се държат ниски нивата на инсулин, като по този начин се спомага топенето на мазнини.

Шоколадът е позволен

Според метода на Монтиняк всичко опира до това да се приемат правилните количества и комбинации от въглехидрати. Затова храните се оценяват с гликемичен индекс. Той показва до каква степен една храна може да повиши нивата на кръвната захар. В зависимост от гликемичния индекс, Монтиняк оценява храните и ги разделя в три групи: много добри, добри и лоши. Много добрите въглехидрати имат гликемичен индекс под 35. Към тях спадат различните видове зеленчуци като моркови или домати, но също млечни продукти и черен шоколад. При добрите въглехидрати гликемичният индекс е между 35 и 50. Овесените ядки например имат гликемичен индекс 40 – точно толкова, колкото и пълнозърнестите продукти. Към лошите въглехидрати с гликемичен индекс над 50 спадат храните като картофи, бял ориз и лимонада.

За и против
За да може тялото да се възползва от много добрите въглехидрати, то се нуждае от много време и енергия. Затова нивата на инсулин остават ниски и мазнините могат да се разградят. Лошите въглехидрати бързо покачват нивата на кръвна захар и инсулин и поради тази причина трябва да бъдат изключени от менюто. Месото, рибата и нискомаслените млечни продукти като важни доставчици на протеини са позволени.

Методът на Монтиняк предвижда най-много три хранения през деня. Една обилна закуска с неподсладени овесени ядки, нормален обяд с месо или риба и лека вечеря с една зеленчукова супа. Колко големи трябва да са порциите, Монтиняк методът не дава предписание.

Периоди на диетата
Принципът на Монтиняк се състои от два периода. Първият е същинската диета, при която лошите въглехидрати са забранени, а тези с гликемичен индекс между 35 и 50 не трябва да се комбинират с мазнини. При това трябва да се избягват наситените мастни киселини. Така най-бързо ще се стопят килограмите. Тази фаза продължава различно и приключва, когато се достигне желаното тегло.

Запазване на мечтаната фигура
През втория период трябва да се запази желаното тегло. През него са позволени малки залитания с картофи или сладкиш, но все пак трябва да се приемат предимно храни с нисък гликемичен индекс. Много вкусни рецепти помагат успешното интегриране на методът Монтиняк в ежедневието при това без угризения на съвестта, когато се изяде лимонов крем или ябълков сладкиш, ако са приготвени с фруктова захар. Втората фаза няма ограничения във времето, а е един продължителен начин на хранене.

Гликемичен индекс под 35

Тези храни имат гликемичен индекс под 35 и спадат към много добрите въглехидрати:
•    Суорви моркови
•    Ябълки
•    Круши
•    Кайсии
•    Ягоди
•    Зелена леща
•    Млечни продукти
•    Черен шоколад с над 70% какаово съдържание
•    Повечето зеленчукови сортове